Srimad Bhagavad Gita Zoals Ze Is,
Hoofdstuk 2, Vers 41:
vyavasāyātmikā buddhir, ekeha
kuru-nandana
bahu-śākhā hy anantāś ca, buddhayo ’vyavasāyinām
bahu-śākhā hy anantāś ca, buddhayo ’vyavasāyinām
Woord-voor-woord-vertalingen:
vyavasāya-ātmikā — vastberaden in Kṛṣṇa-bewustzijn; buddhiḥ
— intelligentie; ekā
— maar īīn; iha
— in deze wereld; kuru-nandana
— o geliefd kind van de Kuru’s; bahu-śākhāḥ
— verschillende takken hebbend; hi
— zeker; anantāḥ
— oneindig; ca
— ook; buddhayaḥ
— intelligentie; avyavasāyinām — van hen die zich niet in
Kṛṣṇa-bewustzijn bevinden.
Vertaling:
Zij die zich op dit pad bevinden zijn
vastberaden en richten zich op één doel. Maar de intelligentie van hen die
aarzelen, O geliefd kind van de Kuru’s, is wijdvertakt.
Uileg:
De vaste overtuiging dat men door
Kṛṣṇa-bewustzijn verheven zal worden tot de hoogste volmaaktheid van het leven
wordt vyavasāyātmikā-intelligentie genoemd. In het Caitanya-caritāmṛta
(Madhya 22.62) staat:
śraddhā’-śabde —–
viśvāsa kahe sudṛḍha niścaya
kṛṣṇe bhakti kaile sarva-karma kṛta haya
kṛṣṇe bhakti kaile sarva-karma kṛta haya
Geloof betekent een onwankelbaar vertrouwen
hebben in iets verhevens. Wie zijn plichten in Kṛṣṇa-bewustzijn vervuld, hoeft
zich niet meer bezig te houden met de verplichtingen van de materiële wereld
wat betreft familietradities, samenleving of nationaliteit. Het karma voor
goede en slechte daden zorgt ervoor dat men zich met resultaatgerichte
activiteiten bezighoudt. Wie Kṛṣṇa-bewust is, hoeft zich niet langer in te
zetten voor de goede resultaten van zijn activiteiten. Wanneer men verankerd is
in Kṛṣṇa-bewustzijn, bevinden alle activiteiten zich op het absolute niveau,
omdat ze niet langer onderworpen zijn aan dualiteiten zoals goed en kwaad. De
hoogste volmaaktheid in Kṛṣṇa-bewustzijn is onthechting van de materialistische
levensopvatting. Deze toestand wordt vanzelf bereikt door vooruitgang te maken
in Kṛṣṇa-bewustzijn.
De vastberadenheid van een persoon in
Kṛṣṇa-bewustzijn is gebaseerd op kennis. Vāsudevaḥ sarvam iti sa mahātmā
su-durlabhaḥ: een Kṛṣṇa-bewust persoon is die zeldzame, goede ziel die de
perfecte kennis heeft dat Vāsudeva, Kṛṣṇa, de wortel van alle gemanifesteerde
oorzaken is. Zoals men door water op de wortels van een boom te gieten vanzelf
ook de bladeren en de takken van water voorziet, zo kan men door Kṛṣṇa-bewust
te handelen de grootste dienst bewijzen aan iedereen, namelijk aan zichzelf,
familie, samenleving, land, mensheid enz. Als Kṛṣṇa tevreden is met onze
activiteiten, dan zal iedereen tevreden zijn.
Devotionele dienst in Kṛṣṇa-bewustzijn kan
het best beoefend worden onder de bekwame begeleiding van een spiritueel leraar
die een bonafide vertegenwoordiger is van Kṛṣṇa en die de aard van de student
kent en hem in zijn Kṛṣṇa-bewuste activiteiten kan begeleiden. Om vertrouwd te
raken met het Kṛṣṇa-bewustzijn is het noodzakelijk standvastig te werk te gaan,
de vertegenwoordiger van Kṛṣṇa te gehoorzamen en de instructie van een bonafide
spiritueel leraar te aanvaarden als het doel van het leven. In zijn beroemde
gebeden aan de spiritueel leraar geeft Śrīla Viśvanātha Cakravartī Ṭhākura ons
de volgende instructie:
yasya prasādād bhagavat-prasādo
yasyāprasādān na gatiḥ kuto ’pi
dhyāyan stuvaṁs tasya yaśas tri-sandhyaṁ
vande guroḥ śrī-caraṇāravindam
yasyāprasādān na gatiḥ kuto ’pi
dhyāyan stuvaṁs tasya yaśas tri-sandhyaṁ
vande guroḥ śrī-caraṇāravindam
‘Door de spiritueel leraar tevreden te
stellen, wordt ook de Allerhoogste Persoon-lijkheid Gods tevredengesteld. Maar
als men de spiritueel leraar niet tevredenstelt, dan is het onmogelijk om op
het niveau van Kṛṣṇa-bewustzijn te komen. Daarom moet ik drie keer per dag op
mijn spiritueel leraar mediteren en voor zijn genade bidden en moet ik mijn
spiritueel leraar mijn respectvolle eerbetuigingen brengen.’
Het hele proces hangt echter af van de
volmaakte kennis dat de ziel een bestaan heeft los van de lichamelijke
levensopvatting — niet alleen theoretisch, maar ook praktisch, wanneer er geen
kans meer bestaat op zinsbevrediging die tot uiting komt in resultaatgerichte
activiteiten. Wie niet vastberaden van geest is, zal door verschillende soorten
resultaatgerichte activiteiten worden afgeleid.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten