Srimad
Bhagavad Gita Zoals Ze Is, Hoofdstuk 2, Vers 46:
yāvān artha
udapāne, sarvataḥ samplutodake
tāvān sarveṣu vedeṣu, brāhmaṇasya vijānataḥ
tāvān sarveṣu vedeṣu, brāhmaṇasya vijānataḥ
Woord-voor-woord-vertalingen:
yāvān — alles wat; arthaḥ — is bedoeld; uda-pāne — in een waterbron; sarvataḥ — in alle opzichten; sampluta-udake — in een groot waterreservoir; tāvān — op dezelfde manier; sarveṣu — in alle; vedeṣu — Vedische literatuur; brāhmaṇasya — van
degene die het Allerhoogste Brahman kent; vijānataḥ — die volledige kennis bezit.
Vertaling:
Alle
doeleinden die door een kleine waterbron worden gediend, kunnen in één keer
worden gediend door een groot waterreservoir. Op dezelfde manier kan elk
resultaat van het volgen van de Veda’s verkregen worden door iemand die hun
werkelijke bedoeling kent.
Uitleg:
De rituelen
en offers die in het karma-kāṇḍa-gedeelte van de Vedische literatuur
worden vermeld, zijn bedoeld als aanmoediging tot een geleidelijke ontwikkeling
naar zelfrealisatie. En het doel van zelfrealisatie blijkt duidelijk uit het
vijftiende hoofdstuk van de Bhagavad-gītā (15.15): het doel van het
bestuderen van de Veda’s is het begrijpen van Heer Kṛṣṇa, de oorspronkelijke
oorzaak van alles. Zelfrealisatie betekent dus het begrijpen van Kṛṣṇa en onze
eeuwige relatie met Hem. Ook de relatie tussen de levende wezens en Kṛṣṇa wordt
in het vijftiende hoofdstuk van de Bhagavad-gītā (15.7) genoemd. De
levende wezens zijn integrerende deeltjes van Kṛṣṇa; daarom is het opwekken van
Kṛṣṇa-bewustzijn door het individuele levend wezen het hoogste niveau van
Vedische kennis. Dit wordt als volgt bevestigd in het Śrīmad-Bhāgavatam
(3.33.7):
aho bata
śva-paco ’to garīyān, yaj-jihvāgre vartate nāma tubhyam
tepus tapas te juhuvuḥ sasnur āryā, brahmānūcur nāma gṛṇanti ye te
tepus tapas te juhuvuḥ sasnur āryā, brahmānūcur nāma gṛṇanti ye te
‘O mijn
Heer, iemand die Uw heilige naam chant, bevindt zich op het hoogste niveau van
zelfrealisatie, ook al is hij geboren in een lage familie van bijvoorbeeld een caṇḍāla
[hondeneter]. Zo’n persoon moet wel alle vormen van ascese en offers in
overeenstemming met de Vedische rituelen hebben verricht, de Vedische
literatuur vele, vele malen hebben bestudeerd en zijn bad hebben genomen in
alle heilige pelgrimsoorden. Zo’n persoon wordt beschouwd als de voornaamste
van de familie van de Ārya’s.’
Men moet dus
intelligent genoeg zijn om het doel van de Veda’s te begrijpen, zonder aan de rituelen
alleen gehecht te zijn, en men moet er niet naar verlangen bevorderd te worden
naar de hemelse koninkrijken voor een hogere standaard van zinsbevrediging.
Voor de gemiddelde mens in dit tijdperk is het niet mogelijk om alle regels en
bepalingen van de Vedische rituelen te volgen en evenmin is het mogelijk om de
hele Vedānta en alle upaniṣads grondig te bestuderen. Het kost
veel tijd, energie, kennis en financiële middelen om de rituelen van de Veda’s
uit te voeren. Zoiets is in dit tijdperk nauwelijks mogelijk.
Het hoogste
doel van de Vedische cultuur kan echter worden bereikt door het chanten van de
heilige naam van de Heer, zoals ons door Heer Caitanya, de verlosser van de
gevallen zielen, wordt aangeraden. Toen Heer Caitanya door de grote Vedisch
geleerde Prakāśānanda Sarasvatī werd gevraagd waarom Hij, de Heer, in plaats
van de vedānta-filosofie te bestuderen, als een sentimentalist de
heilige naam van de Heer aan het chanten was, antwoordde de Heer dat Zijn
spiritueel leraar Hem een grote dwaas vond en Hem daarom gevraagd had de
heilige naam van Heer Kṛṣṇa te chanten. Hij deed dit en raakte in extase als
een bezetene.
In dit
Tijdperk van Kali is het overgrote deel van de bevolking dwaas en onvoldoende
opgeleid om de vedānta-filosofie te begrijpen; het hoogste doel van de vedānta-filosofie
kan worden gediend door zonder overtredingen de heilige naam van de Heer te
chanten. De Vedānta is de eindconclusie van de Vedische wijsheid en de
auteur en de kenner van de vedānta-filosofie is Heer Kṛṣṇa, en de meest
gevorderde vedāntist is de grote ziel die plezier heeft in het chanten van de
heilige naam van de Heer. Dat is het uiteindelijke doel van alle Vedische
mystiek.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten