Srimad Bhagavad Gita Zoals Ze Is, Hoofdstuk 2, TEXT 31:
sva-dharmam api cāvekṣya, na vikampitum arhasi
dharmyād dhi yuddhāc chreyo ’nyat, kṣatriyasya na vidyate
sva-dharmam api cāvekṣya, na vikampitum arhasi
dharmyād dhi yuddhāc chreyo ’nyat, kṣatriyasya na vidyate
Woord-voor-woord-vertalingen:
sva-dharmam — iemands voorgeschreven religieuze
principes; api — ook; ca — zeker; avekṣya — rekening houdend met; na — nooit; vikampitum — aarzelen; arhasi — je moet; dharmyāt — voor religieuze principes; hi — zeker; yuddhāt — dan te strijden; śreyaḥ — betere bezigheid; anyat — alle andere; kṣatriyasya — van de
kṣatriya; na — niet; vidyate — bestaat.
Vertaling:
Omdat je
voorgeschreven plicht die van een kṣatriya is, zou je ervan doordrongen moeten
zijn dat er voor jou geen betere bezigheid is dan te strijden volgens
religieuze principes; er is dus geen reden tot aarzelen.
Uitleg:
Van de vier
klassen binnen het sociale bestel wordt de tweede klasse, die voor een goed
bestuur moet zorgen, kṣatriya genoemd. Kṣat betekent ‘verwonden’.
Wie bescherming tegen kwaad biedt, wordt een kṣatriya genoemd (trāyate
— bescherming geven). De kṣatriya’s worden in het bos getraind om te
doden. Vroeger ging een kṣatriya het woud in om met het zwaard een
tweegevecht aan te gaan met een tijger. Was de tijger eenmaal gedood, dan kreeg
deze de koninklijke eer gecremeerd te worden. Dit is tot op de dag van vandaag
nog steeds een gebruik van de kṣatriya-koningen van de staat Jaipur. Kṣatriya’s
worden speciaal getraind in uitdagen en doden, omdat geweld soms noodzakelijk
is voor een religieuze zaak. Het is daarom dan ook niet de bedoeling dat kṣatriya’s
rechtstreeks de levensorde van sannyāsa of van onthechting aanvaarden.
In de politiek kan geweldloosheid een diplomatieke tactiek zijn, maar het is
nooit een grondbeginsel. In de religieuze wetboeken wordt gesteld:
āhaveṣu
mitho ’nyonyaṁ,
jighāṁsanto mahī-kṣitaḥ
yuddhamānāḥ paraṁ śaktyā, svargaṁ yānty aparāṅ-mukhāḥ
yuddhamānāḥ paraṁ śaktyā, svargaṁ yānty aparāṅ-mukhāḥ
yajñeṣu
paśavo brahman,
hanyante satataṁ dvijaiḥ
saṁskṛtāḥ kila mantraiś ca, te ’pi svargam avāpnuvan
saṁskṛtāḥ kila mantraiś ca, te ’pi svargam avāpnuvan
‘Wanneer een
koning of kṣatriya op het slagveld strijd levert met een vijandige
koning, dan is hij gekwalificeerd om na zijn dood de hemelse planeten te
bereiken, zoals ook de brāhmaṇa’s de hemelse planeten bereiken door dieren
te offeren in het offervuur.’ Vandaar dat het doden van vijanden op het
slagveld op basis van religieuze principes en het doden van dieren in het
heilige offervuur beslist niet als daden van geweld worden beschouwd, omdat
iedereen baat heeft bij de religieuze principes die ermee verbonden zijn. Het
offerdier krijgt onmiddellijk een menselijke levensvorm zonder dat het via een
geleidelijk evolutionair proces van de ene levensvorm naar de andere hoeft te
gaan, en de kṣatriya’s die op het slagveld worden gedood, bereiken de
hemelse planeten, net als de brāhmaṇa’s die offers verrichten.
Er bestaan
twee soorten sva-dharma’s of specifieke plichten. Zolang men nog niet
bevrijd is, moet men, in overeenstemming met de religieuze principes, de
plichten vervullen die bij zijn bepaalde lichaam horen om bevrijding te
bereiken. Is men eenmaal bevrijd, dan is het sva-dharma, de specifieke
plicht, spiritueel en niet meer onderhevig aan een materiële en lichamelijke
levensopvatting. Binnen een lichamelijke levensopvatting zijn er verschillende
plichten voor de brāhmaṇa’s en de kṣatriya’s en zulke plichten
zijn onvermijdelijk. Ieders sva-dharma wordt door de Heer
voorgeschreven; dit zal in het vierde hoofdstuk worden verduidelijkt. Op het
lichamelijk niveau wordt sva-dharma aangeduid met varṇāśrama-dharma
of de springplank voor de mens om tot spirituele bewustwording te komen. Van
menselijke samenleving is sprake vanaf het niveau van varṇāśrama-dharma
of de specifieke plichten overeenkomstig de specifieke hoedanigheden van de
natuur die bij het lichaam horen dat men gekregen heeft. Wie binnen welk type
activiteiten dan ook zijn specifieke plicht vervult in overeenstemming met de
instructies van hogere autoriteiten, zal daardoor tot een hoger bestaansniveau
worden verheven.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten