Srimad Bhagavad Gita Zoals Ze Is, Hoofdstuk 2, vers 31:
sva-dharmam api cāvekṣya, na vikampitum arhasi
dharmyād dhi yuddhāc chreyo ’nyat, kṣatriyasya na vidyate
dharmyād dhi yuddhāc chreyo ’nyat, kṣatriyasya na vidyate
Woord-voor-woord-vertalingen:
sva-dharmam
— iemands voorgeschreven religieuze principes; api
— ook; ca
— zeker; avekṣya
— rekening houdend met; na
— nooit; vikampitum
— aarzelen; arhasi
— je moet; dharmyāt
— voor religieuze principes; hi
— zeker; yuddhāt
— dan te strijden; śreyaḥ
— betere bezigheid; anyat
— alle andere; kṣatriyasya — van de kṣatriya; na — niet; vidyate
— bestaat.
Vertaling:
Omdat je voorgeschreven plicht die van een kṣatriya is,
zou je ervan doordrongen moeten zijn dat er voor jou geen betere bezigheid is
dan te strijden volgens religieuze principes; er is dus geen reden tot
aarzelen.
Uitleg:
Van de vier klassen binnen het sociale bestel wordt de
tweede klasse, die voor een goed bestuur moet zorgen, kṣatriya genoemd. Kṣat
betekent ‘verwonden’. Wie bescherming tegen kwaad biedt, wordt een kṣatriya
genoemd (trāyate — bescherming geven). De kṣatriya’s worden in
het bos getraind om te doden. Vroeger ging een kṣatriya het woud in om
met het zwaard een tweegevecht aan te gaan met een tijger. Was de tijger
eenmaal gedood, dan kreeg deze de koninklijke eer gecremeerd te worden. Dit is
tot op de dag van vandaag nog steeds een gebruik van de kṣatriya-koningen
van de staat Jaipur. Kṣatriya’s worden speciaal getraind in uitdagen en doden,
omdat geweld soms noodzakelijk is voor een religieuze zaak. Het is daarom dan
ook niet de bedoeling dat kṣatriya’s rechtstreeks de levensorde van sannyāsa
of van onthechting aanvaarden. In de politiek kan geweldloosheid een
diplomatieke tactiek zijn, maar het is nooit een grondbeginsel. In de
religieuze wetboeken wordt gesteld:
āhaveṣu mitho ’nyonyaṁ, jighāṁsanto mahī-kṣitaḥ
yuddhamānāḥ paraṁ śaktyā, svargaṁ yānty aparāṅ-mukhāḥ
yuddhamānāḥ paraṁ śaktyā, svargaṁ yānty aparāṅ-mukhāḥ
yajñeṣu paśavo brahman, hanyante satataṁ dvijaiḥ
saṁskṛtāḥ kila mantraiś ca, te ’pi svargam avāpnuvan
saṁskṛtāḥ kila mantraiś ca, te ’pi svargam avāpnuvan
‘Wanneer een koning of kṣatriya op het slagveld
strijd levert met een vijandige koning, dan is hij gekwalificeerd om na zijn
dood de hemelse planeten te bereiken, zoals ook de brāhmaṇa’s de hemelse
planeten bereiken door dieren te offeren in het offervuur.’ Vandaar dat het
doden van vijanden op het slagveld op basis van religieuze principes en het
doden van dieren in het heilige offervuur beslist niet als daden van geweld
worden beschouwd, omdat iedereen baat heeft bij de religieuze principes die
ermee verbonden zijn. Het offerdier krijgt onmiddellijk een menselijke
levensvorm zonder dat het via een geleidelijk evolutionair proces van de ene
levensvorm naar de andere hoeft te gaan, en de kṣatriya’s die op het
slagveld worden gedood, bereiken de hemelse planeten, net als de brāhmaṇa’s
die offers verrichten.
Er bestaan twee soorten sva-dharma’s of specifieke
plichten. Zolang men nog niet bevrijd is, moet men, in overeenstemming met de
religieuze principes, de plichten vervullen die bij zijn bepaalde lichaam horen
om bevrijding te bereiken. Is men eenmaal bevrijd, dan is het sva-dharma,
de specifieke plicht, spiritueel en niet meer onderhevig aan een materiële en
lichamelijke levensopvatting. Binnen een lichamelijke levensopvatting zijn er
verschillende plichten voor de brāhmaṇa’s en de kṣatriya’s en
zulke plichten zijn onvermijdelijk. Ieders sva-dharma wordt door de Heer
voorgeschreven; dit zal in het vierde hoofdstuk worden verduidelijkt. Op het
lichamelijk niveau wordt sva-dharma aangeduid met varṇāśrama-dharma
of de springplank voor de mens om tot spirituele bewustwording te komen. Van
menselijke samenleving is sprake vanaf het niveau van varṇāśrama-dharma
of de specifieke plichten overeenkomstig de specifieke hoedanigheden van de
natuur die bij het lichaam horen dat men gekregen heeft. Wie binnen welk type
activiteiten dan ook zijn specifieke plicht vervult in overeenstemming met de
instructies van hogere autoriteiten, zal daardoor tot een hoger bestaansniveau
worden verheven.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten